Comissariat a càrrec de Diana Padrón
Pedra i plàstic és una aproximació al desplegament de la tecnologia d’internet d’alta velocitat sobre el territori del Pirineu. L’exposició visualitza, des de la investigació artística, el vídeo i la instal·lació, un marc ampli d’aquesta problemàtica i proposa una lectura política de la situació travessada per les afectacions al territori, la tecnologia, la producció de paisatge, la identitat local i el capital. A més, té la voluntat de reflexionar sobre les tensions entre l’imaginari tradicional de la pedra –allò romànic, rústic, folklòric, o natural- i el plàstic -allò construït, estructurat, intervingut o artificial– on la idealització de la muntanya contrasta amb el sosteniment de la vida en aquest context.
Sobre les artsites
Marta R. Chust (Barcelona, 1995) i Roc Domingo Puig (Lleida, 1992) són una parella d’artistes que treballen de manera col·lectiva des de 2015. Tenen formació en belles arts, educació i antropologia. Els seus projectes artístics es mouen entre la producció i la recerca artística, i sorgeixen com a resposta a les condicions d’un context específic. A partir de les diferents realitats d’un lloc, posen en diàleg les contradiccions, les situacions enteses com a habituals i les identitats construïdes del marc on s’inscriuen. Els seus últims treballs se centren en la producció i contemplació del paisatge sobre el territori, les vies de comunicació, la bretxa digital i altres aspectes entorn de les desigualtats geopolítiques. Han desenvolupat projectes en institucions com Correlación Contemporánea (Lima, Perú), Rad’Art (San Romano, Itàlia), Sala d’Art Jove (Barcelona), Bòlit Centre d’Art Contemporani de Girona, entre d’altres. Recentment, han estat seleccionats per la Beca Art i Natura del Centre d’Art La Panera de Lleida, i participem del programa “Indrets.xyz” de Cultural Rizoma (Celrà).
Sobre la comissària
Diana Padrón (Las Palmas de Gran Canaria, 1984). Investigadora i comissària independent. Llicenciada en Història de l’Art per la Universitat de la Llacuna, Màster en Estudis Avançats en Història de l’Art i Doctora per la Universitat de Barcelona. Des de 2012 forma part del grup de recerca Art Globalization Interculturality (AGI) de la Universitat de Barcelona, on ha estat coordinadora de la plataforma On Mediation:Platform on Research and Curatorship i co-editora al costat de Martí Peran de la revista REG|AC (Revista científica d’Estudis Globals i Art Contemporani). També està vinculada al grup de recerca i+D Art i Tecnosfera de la Universitat Complutense de Madrid.
De l’11 al 19/06 de 2022
M|A|C Presó
De dimarts a dijous de 18 a 20 h
Divendres de 18 a 19 h
Dissabte d’11 a 14 h i de 15 a 20 h
Diumenge d’11 a 14 h
Dilluns tancat
Entrada gratuïta
Activitats paral·leles
Innauguració
Dissabte 11 de juny a les 20:00 h – M|A|C Presó
Amb la participació de les artistes Roc Domingo Puig i Marta Rosell Chust, la comissària Diana Padrón i l’equip del Festival Panòptic Mataró.
#Sessió 24: Com si, sense aquesta referència, el paisatge corregués el risc de caure en la indiferència (Paisatge i infraestructures)
Dissabte 11 de juny a les 21:30 h – M|A|C Presó
Diàleg audiovisual amb Higo Mental
Projecte d’interpretació en clau feminista de material audiovisual usurpat d’internet, format per Ricardo Pérez-Hita Carrasco (Barcelona, 1992) i Marta Sesé Fuentes (Lleida, 1992), actiu des de 2014. Un diàleg videològic entre dues persones en el qual l’alternança de materials crea una narrativa crítica que qüestiona el sistema de representació hegemònic. S’allunya del format conferència i cerca ser, alhora, un espai de reflexió i entreteniment on posar sobre la taula produccions audiovisuals per a reactivar-les i debatre-les entre totes. Han fet sessions dins dels programes públics de l’Arts Santa Mònica, CA2M, Sala d’Art Jove, Can Felipa, Universitat de Barcelona, entre altres.
Un murmuri constant com un cant de sirenes
Diumenge 12 de juny a les 12 h – M|A|C Presó
Visita comentada a l’exposició en diàleg amb Diana Padrón, comissària
Diana Padrón (Las Palmas de Gran Canaria, 1984). Investigadora i comissària independent. Llicenciada en Història de l’Art per la Universitat de la Llacuna, Màster en Estudis Avançats en Història de l’Art i Doctora per la Universitat de Barcelona. Des de 2012 forma part del grup de recerca Art Globalization Interculturality (AGI) de la Universitat de Barcelona, on ha estat coordinadora de la plataforma On Mediation:Platform on Research and Curatorship i co-editora al costat de Martí Peran de la revista REG|AC (Revista científica d’Estudis Globals i Art Contemporani). També està vinculada al grup de recerca i+D Art i Tecnosfera de la Universitat Complutense de Madrid.
Pensant les conseqüències
Dissabte 18 de juny a les 12 h – M|A|C Presó
Visita comentada a l’exposició en diàleg amb Annabel Roda de la revista Salvaje
Annabel Roda (Matarranya, 1993). Graduada en Ciències Polítiques i Sociologia, es va formar com a periodista en un mitjà local alhora que engegava un projecte d’intervenció comunitària feminista amb dones de la comarca on va nàixer. Actualment, és redactora en cap de la revista Salvaje, una publicació trimestral i en paper que reivindica la pluralitat d’històries del camp espanyol desmuntant estereotips que, durant dècades, s’han anat associant a la manera de viure dels pobles. Col·laboradora regular del programa de ràdio Carne Cruda on escriu i produeix un podcast mensual sobre problemàtiques que afecten el món rural com el podcast La España vaciada, apagada o fuera de cobertura.
Vermut musical i cloenda de l’exposició Pedra i plàstic amb concert de Tatsumi i Masako
Diumenge 19 de juny a les 12 h – M|A|C Presó
Entrada lliure.
Presentació del disc Amor o exili (Synth vicious, 2022).